ILEC

Impuls de la lectura

Enguany l’Escola Andersen participa en el Projecte ILEC, L’Impuls a la lectura, establint com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tots els alumnes. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l’educació bàsica per augmentar la competència comunicativa lingüística i el desenvolupament de l’hàbit lector dels infants i joves, tenint present que la competència lectora és a la base de molts dels aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.

Per dur a terme aquest projecte el Departament d’Ensenyament posa a disposició del centre, pautes, assessorament i formació als professors i a l’equip directiu durant tres cursos perquè incorporin i sistematitzin estratègies lectores com a eix vertebrador dels aprenentatges.

Objectius generals

El pla té com a objectius generals:

• Millorar la competència lectora per augmentar el rendiment acadèmic de tots els alumnes i afavorir així l’èxit educatiu.
  • Aconseguir que els infants i joves assumeixin les seves responsabilitats com a aprenents autònoms amb capacitat per accedir a la informació i al coneixement, fent de la lectura l’eina per a l’aprenentatge en totes les àrees i matèries del currículum.
  • Formar bons lectors que gaudeixin i aprenguin llegint.

Objectius estratègics

Per als alumnes

Per als alumnes es preveuen els objectius següents:

• Incorporar l’autoavaluació com a estratègia d’aprenentatge que els permeti autoregular el procés de comprensió.
  • Incrementar l’estona de dedicació a la lectura i el nombre de llibres llegits al llarg de l’any.
  • Incorporar la reflexió sobre què i com s’ha après, explicitant les estratègies de lectura que s’utilitzen.
  • Elaborar un dossier de lectura.

Per als professors

• Planificar les unitats didàctiques desenvolupant les estratègies metodològiques d’acord amb l’evolució dels aprenentatges dels seus alumnes.
  • Incorporar l’avaluació com a eina del mateix procés d’ensenyament.
  • Articular els objectius de les activitats a partir d’allò que els alumnes hauran de demostrar que han après.

Per al centre educatiu

• Incorporar la lectura i les estratègies de comprensió lectora en totes les àrees.
  • Establir una estratègia de centre adequada a les necessitats diagnosticades a partir dels resultats d’avaluació interna i externa, i complementada amb les avaluacions generals del sistema.

Per a les famílies

• Trobar una estona diària (de 10 a 20 minuts) per llegir amb els infants o llegir al seu costat per reforçar els hàbits de bon lector i la lectura autònoma.
  • Conèixer la metodologia de l’aprenentatge de la lectura a l’escola.
  • Aplicar les orientacions de com poden contribuir a fer dels seus fills uns bons lectors.

Eixos

Aquest pla es fonamenta en els eixos següents:

• Saber llegir
    L’aprenentatge de la lectura com a desenvolupament de la capacitat de llegir, de comprendre i d’interpretar textos.
    L’assoliment de les habilitats funcionals bàsiques de lectura correspon al Cicle Inicial de l’Educació Primària i és en aquest cicle on s’han de prendre les mesures de suport necessàries amb els alumnes que hi presenten dificultats. Correspon als cicles posteriors continuar el treball de les estratègies lectores, adaptades a les necessitats de cada moment.
  • Llegir per aprendre
    L’ús de la lectura per a l’aprenentatge. Els alumnes han de desenvolupar la seva responsabilitat en l’aprenentatge i tenir la capacitat d’utilitzar la lectura com a eina per a l’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements, és a dir, l’ús de la lectura com a instrument d’aprenentatge en totes les àrees del currículum.
  • Gust per llegir
    El gust per llegir s’adquireix desenvolupant l’hàbit lector i fomentant la lectura sistemàtica en qualsevol suport, aprenent a reflexionar sobre el que s’ha llegit, sabent-ho explicar mitjançant evidències orals o escrites i sabent-ho compartir.